Uważaj na PSD2 – oszuści będą mieszać w głowach

Możliwe, że nie interesujesz się zbytnio bankowością – nie musisz. Nie musisz też wiedzieć, co to jest dyrektywa PSD2 czy inne unijne wytyczne. Nie musisz nawet przeglądać ostrzeżeń przed różnymi zagrożeniami dla Twoich pieniędzy – zwyczajnie jest tego za dużo.

Ale jeśli jesteś klientem jakiegoś banku, to musisz uważać, bo od 14 września będzie obowiązywać nowe prawo unijne, które wymusi na bankach zmiany w logowaniu (i kilka innych zmian, ale tu nie o tym miało być). Na pewno znajdą się źli ludzie, którzy będą chcieli wykorzystać zamieszanie i ukraść trochę pieniędzy. Dlatego trzeba sobie przefiltrować w głowie wszystkie komunikaty związane z PSD2, które do nas będą docierać.

Nie wierz nikomu – czytaj tylko komunikaty ze swojego banku!

Może się to wydawać paranoiczne podejście, ale nikt Ci nie wytłumaczy lepiej co się zmieniło w Twojej bankowości internetowej czy mobilnej. Tylko Twój bank rzetelnie poinformuje Cię o zmianach – wystarczy tylko dokładnie przeczytać informacje ze swojego banku.

Jeśli jesteś klientem kilku banków, to poszukaj informacji o zmianach we wszystkich bankach, z którymi masz jakiś związek.

Dlaczego to takie ważne?

Bo chodzi o Twoje pieniądze!

Wszelkie zmiany są na rękę oszustom internetowym. W takiej sytuacji łatwo jest udawać „doradcę”, który pomoże bezproblemowo dostosować się do nowej rzeczywistości. A potem okazuje się, że to nie był doradca, tylko złodziej.

W przypadku PSD2 najlepszym źródłem informacji będzie Twój bank. Część banków już informuje o zmianach w swoich serwisach i aplikacjach. Jeśli bank nie podał jeszcze szczegółów, tylko kilka ogólnych informacji, to musisz spokojnie poczekać na dalsze instrukcje – nie szukaj informacji w internecie, bo każdy bank może inaczej wdrożyć PSD2 u siebie.

Co niby może taki oszust?

Jak to oszust – może oszukać. I nie będzie przy tym wybierał bardzo bogatych ludzi, więc może trafić na każdego.

Oszuści mogą na przykład przekonywać, że stara aplikacja banku już nie spełnia wymogów unijnego prawa i musisz pobrać nową wersję (i podadzą nawet link do aplikacji). Albo będą twierdzić, że bank ma nową stronę logowania i poproszą o zalogowanie na tej nowej stronie, bo coś tam.

Oszust może też udawać pracownika banku, który poprosi o zaktualizowanie twoich danych i powie, że masz mu teraz podać wszystkie dane, bo inaczej jutro się już nie zalogujesz, bo prawo unijne albo coś innego.

Albo może podesłać Ci link do strony banku, na której musisz zmienić hasło, bo aktualnie masz takie hasło, które nie spełnia wymogów dyrektywy jakiejś tam.

No i oszust wcale nie musi działać w internecie. Może też zadzwonić albo chodzić po wsi.

Jak nie dać się oszukać?

Nie ufać nikomu i nikogo nie słuchać. I nikomu nie podawać żadnych danych. Wszystkie potrzebne informacje powinien przekazać Ci Twój bank.

Chciałem napisać, żebyś wyjaśnił w banku wszystkie „podejrzane” sytuacje, ale wiem, że ciężko jest ocenić co jest podejrzane, a co nie. Dlatego napiszę, że powinieneś wyjaśnić z bankiem każdą zmianę – sposób logowania, zmiany w aplikacji, aktualizowanie danych oraz każdą inną rzecz, która się wcześniej nie zdarzała.

Zapytaj w Banku. Nie dopytuj gościa, który mówi, że jest z banku

Jeśli ktoś twierdzi, że jest z banku, a Ty masz jakieś wątpliwości, to ten gość Ci nie pomoże. Musisz zapytać w prawdziwym banku i sprawdzić, czy rzeczywiści ten ktoś działa w imieniu banku. Ale nie dzwoń przypadkiem na numer, który poda Ci ten ktoś.

Pamiętaj, że bank nie postawi Cię pod ścianą i nie każe podejmować jakichś działań tu i teraz. Możesz odłożyć rozmowę na kiedy indziej. Możesz iść następnego dnia do oddziału. Możesz zadzwonić na infolinię, ale musisz samodzielnie znaleźć numer. Możesz sprawdzić na stronie banku, ale nie klikaj w otrzymany link, tylko samodzielnie wpisz adres.

Co zmienia dyrektywa PSD2?

No przecież napisałem wcześniej – sprawdź w swoim banku.

Nie wszystkie zmiany będą dotyczyć wszystkich klientów banków. Na przykład moja żona nie korzysta z bankowości internetowej i dostała tylko informację o zmianach dotyczących płatności kartą. A ja dostałem też informację o zmianach w logowaniu. No i żona dostała informację zwykłym listem, a ja miałem wiadomość w systemie bankowości internetowej.

PSD2 zmienia sporo, ale nie powinna to być jakaś duża rewolucja. Jest to po prostu kolejna zmiana. Można spokojnie przez to przejść, ale trzeba uważać na oszustów, którzy będą chcieli wykorzystać swoją szansę.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o